Projekt IKUDA™ Tillsammans för en trygg delegeringsprocess
Välkommen till Projekt IKUDA & Kompetensmatris! Detta är ett initiativ för att utveckla tydliga, pedagogiska och praktiskt användbara verktyg som stödjer delegering och arbetsfördelning inom vård och omsorg.
Personalen förstår att den som tar emot en delegering också tar ansvar för att uppgiften utförs på ett säkert sätt enligt gällande riktlinjer.
Att tydliggöra ansvarsförhållandena vid delegering och stärka individens förståelse för det personliga ansvaret.
Den som delegerar ansvarar för att bedöma kompetens. Den som tar emot ansvarar för hur uppgiften genomförs.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Socialstyrelsen, SOSFS 1997:14, HSLF-FS 2017:37
📘 Begrepp/Definitioner
Personalen kan förklara vad en delegering är, vem som får delegera och vad som menas med en medicinsk arbetsuppgift.
Att skapa gemensam begreppsförståelse kring delegering och minska missförstånd.
Delegering innebär att en yrkesutövare överlåter en arbetsuppgift till någon som saknar formell behörighet men har tillräcklig kompetens.
Alla Målgrupp: Baspersonal Målgrupp: Sjuksköterska
🟡 Medel
HSLF-FS 2017:37, 6 §
📝 Dokumentation
Personalen vet att delegeringar alltid ska dokumenteras skriftligt, och att dokumentationen ska innehålla uppgift, datum, ansvarig sjuksköterska och mottagare.
Att säkerställa att delegeringar kan spåras, följas upp och revideras vid behov.
Dokumentationen är en del av patientsäkerheten. Delegeringen ska vara tydlig, aktuell och lättillgänglig i verksamhetens journalsystem eller delegeringsverktyg.
Alla Målgrupp: Enhetschef/MAS Målgrupp: Sjuksköterska
🔴 Hög
HSLF-FS 2017:37, Patientsäkerhetslagen
🫶 Etik och bemötande
Personalen reflekterar över etiska aspekter vid delegering och bemöter kollegor och patienter med respekt.
Att skapa ett etiskt förhållningssätt där delegering ses som en del av en gemensam vårdkedja.
Etisk medvetenhet är en förutsättning för att kunna ta emot en delegering och agera professionellt.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🟡 Medel
Patientsäkerhetslagen, Socialstyrelsen
🫶 Etik och bemötande
Personalen respekterar sina egna och andras yrkesroller, visar öppenhet för reflektion kring egna gränser och uttrycker sig professionellt i dialog kring delegering.
Att främja en arbetsmiljö där delegering hanteras med respekt, förståelse och trygghet för både personal och patienter.
Etiska överväganden ska alltid göras innan delegering sker – det handlar om mer än formell kompetens.
Alla Målgrupp: Baspersonal Målgrupp: Sjuksköterska
🟡 Medel
Etiska koder, Socialstyrelsen
💬 Kommunikation/Rapportering
Personalen vet att det är viktigt att rapportera avvikelser, osäkerhet och förändringar i patientens tillstånd till ansvarig sjuksköterska i tid.
Att förstärka vikten av återkoppling, särskilt vid delegerade uppgifter där sjuksköterskan inte alltid är på plats.
Tydlig kommunikation är en förutsättning för att delegeringen ska fungera och upprätthålla säker vård.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Socialstyrelsen, Nationella principer för delegering
⚖️ Regler & Föreskrifter
Personalen känner till att delegering inte får användas för att lösa personalbrist eller organisatoriska problem.
Att motverka felaktig användning av delegering och värna om patientsäkerheten.
Delegering får endast ske när det är förenligt med en god och säker vård och när kompetens har säkerställts.
Alla Målgrupp: Enhetschef/MAS Målgrupp: Sjuksköterska
🔴 Hög
HSLF-FS 2017:37 § 6, Socialstyrelsen
🚨 Patientsäkerhet
Personalen kan redogöra för hur en felaktigt utförd delegerad uppgift kan påverka patientsäkerheten och hur det kan förebyggas.
Att stärka förståelsen för hur delegering är kopplat till risker och patientsäkerhetsarbete.
Delegering ska alltid ske utifrån en bedömning av att det är säkert för patienten – aldrig som en nödlösning vid personalbrist.
Alla Målgrupp: Baspersonal Målgrupp: Sjuksköterska
Personalen känner till vilka föreskrifter som reglerar delegering, exempelvis HSLF-FS 2017:37, och förstår när delegering är tillåten.
Att skapa juridisk trygghet genom att öka kunskapen om de regelverk som styr delegering.
Delegering får endast ske om det är förenligt med en god och säker vård. Det får inte användas för att lösa personalbrist.
Alla Målgrupp: Enhetschef/MAS Målgrupp: Sjuksköterska
🔴 Hög
HSLF-FS 2017:37, Patientsäkerhetslagen 6 kap.
🛡️ Ansvar
Personalen förstår skillnaden mellan ansvarig hälso- och sjukvårdspersonal, delegerande sjuksköterska och den som tar emot en delegering.
Att tydliggöra yrkesroller och ansvarsgränser vid delegerade uppgifter.
Sjuksköterskan ansvarar för att bedöma kompetens och fatta beslut om delegering, medan mottagaren ansvarar för att uppgiften genomförs korrekt.
Alla Målgrupp: Baspersonal Målgrupp: Enhetschef/MAS Målgrupp: Sjuksköterska
🔴 Hög
HSLF-FS 2017:37, Patientsäkerhetslagen
🔁 Rutiner
Personal känner till verksamhetens lokala rutiner för delegering, inklusive hur delegeringsbeslut fattas, hur uppföljning sker och hur delegering återkallas.
Att ge trygghet och struktur vid delegering i det dagliga arbetet.
Delegeringar ska ske i enlighet med fastställda rutiner och uppdateras vid behov, särskilt vid förändringar i personal eller arbetssätt.
Alla Målgrupp: Enhetschef/MAS Målgrupp: Sjuksköterska
🟡 Medel
Lokala rutiner, Vårdhandboken
🧠 Teori/Kunskapskrav
Den som tar emot en delegering kan avgöra när hen behöver stöd, känner till sina egna begränsningar och vågar säga nej till en uppgift.
Att stärka personalens självkännedom och trygghet i att säga ifrån när situationen kräver det.
Ingen är skyldig att ta emot en delegering. Det krävs att man själv känner sig kompetent, trygg och redo.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Patientsäkerhetslagen, Vårdhandboken
Specifik: 📚 Teori/Kunskapskrav
Den som tar emot en delegering ska ha genomgått utbildning med godkänt resultat och kunna redogöra för risker, rutiner och regelverk kopplat till uppgiften.
Att säkerställa att personalen har tillräcklig teoretisk kunskap för att genomföra uppgiften på ett tryggt och korrekt sätt.
En delegering får inte ges förrän teoretisk kunskap har kontrollerats och dokumenterats.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
HSLF-FS 2017:37, Patientsäkerhetslagen
🔁 Rutiner
Personalen vet att delegeringsbeslut ska följas upp regelbundet och kan återkallas vid behov, t.ex. vid misstanke om bristande kompetens.
Att säkerställa att delegeringar är aktuella och baseras på reell kompetens över tid.
Det är sjuksköterskans ansvar att följa upp delegeringar. Mottagaren ska meddela om hen inte längre känner sig säker på uppgiften.
Alla Målgrupp: Enhetschef/MAS Målgrupp: Sjuksköterska
Personalen kan visa hur man korrekt utför handdesinfektion, använder skyddshandskar och plastförkläde samt hanterar arbetskläder.
Att säkerställa att alla moment i basala hygienrutiner utförs korrekt i det dagliga arbetet.
Ej tillämpligt.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
SOSFS 2015:10, Vårdhandboken
⚖️ Regler & Föreskrifter
Personalen känner till att basala hygienrutiner är lagstadgade och att arbetsgivaren har skyldighet att se till att dessa följs.
Att skapa förståelse för att basala hygienrutiner inte är rekommendationer utan ett lagkrav.
Ej tillämpligt.
Alla Målgrupp: Baspersonal Målgrupp: Sjuksköterska
🔴 Hög
SOSFS 2015:10, Arbetsmiljölagen
🔁 Rutiner
Personalen känner till verksamhetens rutiner kring handhygien, skyddsutrustning, smittskydd och rengöring av utrustning.
Att alla följer enhetliga rutiner för att förhindra smittspridning och öka patientsäkerheten.
Ej tillämpligt.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Vårdhandboken, lokala riktlinjer
Specifik: 📚 Teori/Kunskapskrav
Personalen vet varför basala hygienrutiner är viktiga, hur smittspridning sker, och vad begrepp som kontaktsmitta, droppsmitta och indirekt smitta innebär.
Att skapa förståelse för den bakomliggande vetenskapen och vikten av korrekt hygien i alla vårdsituationer.
Personalen kan beskriva hur man skriver en avvikelserapport i den egna verksamheten, inklusive vad som ska dokumenteras och var.
Att säkerställa att avvikelser hanteras systematiskt, dokumenteras korrekt och når rätt mottagare.
Ej tillämpligt
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Lokala rutiner, Vårdhandboken
⚖️ Regler & Föreskrifter
Personalen vet att det finns lagkrav på att arbeta systematiskt med avvikelsehantering enligt Patientsäkerhetslagen och att arbetsgivaren ansvarar för systemet.
Att klargöra det juridiska ramverket och arbetsgivarens skyldigheter.
Ej tillämpligt
Alla Målgrupp: Enhetschef/MAS Målgrupp: Sjuksköterska
🔴 Hög
Patientsäkerhetslagen, HSLF-FS
🔁 Rutiner
Personalen känner till verksamhetens lokala rutiner för avvikelsehantering, inklusive vem som ansvarar för uppföljning.
Att säkerställa att avvikelser inte bara rapporteras utan också hanteras, analyseras och återkopplas.
Ej tillämpligt
Alla Målgrupp: Baspersonal Målgrupp: Sjuksköterska
🟡 Medel
Lokala rutiner, Patientsäkerhetslagen
Specifik: 📚 Teori/Kunskapskrav
Personalen känner till vad vårdskador är, hur systematiskt förbättringsarbete fungerar och vilken roll avvikelser spelar i detta.
Att ge teoretisk förståelse för hur små brister kan leda till större risker och hur detta kan förebyggas.
Ej tillämpligt
Alla Målgrupp: Baspersonal Målgrupp: Sjuksköterska
🟡 Medel
Nationell handlingsplan för patientsäkerhet, Socialstyrelsen
Personalen kan observera och beskriva tecken på förändrat hälsotillstånd, såsom feber, trötthet, konfusion eller smärta, och rapportera det vidare.
Att säkerställa att personalen reagerar i tid och rapporterar korrekt till sjuksköterska eller annan ansvarig.
Ej tillämpligt
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Vårdhandboken, Lokala rutiner
⚖️ Regler & Föreskrifter
Personalen vet att det finns lagkrav på att uppmärksamma och agera vid förändrat hälsotillstånd enligt Patientsäkerhetslagen och Hälso- och sjukvårdslagen.
Att tydliggöra det juridiska ansvaret och grunden för vårdens skyldighet att förebygga vårdskador.
Ej tillämpligt
Alla Målgrupp: Enhetschef/MAS Målgrupp: Sjuksköterska
🔴 Hög
Patientsäkerhetslagen, HSL 2017:30
🔁 Rutiner
Personalen känner till verksamhetens rutiner för vad som ska göras vid förändrat hälsotillstånd, inklusive när sjuksköterska eller läkare ska kontaktas.
Att skapa trygghet i hur man ska agera och säkerställa att åtgärder vidtas i rätt tid.
Ej tillämpligt
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Lokala riktlinjer, Vårdhandboken
Specifik: 📚 Teori/Kunskapskrav
Personalen har grundläggande kunskap om kroppens varningssignaler, t.ex. medvetandepåverkan, feber, puls, andning och förändrad aptit.
Att ge personalen verktyg för att tolka symtom och förstå när något avviker från det normala.
Personalen vet att man har ett eget ansvar att säga till om man inte känner sig trygg i uppgiften eller upplever problem vid provtagning.
Att tydliggöra att uppgiften bara får utföras om man har rätt kompetens och känner sig säker.
Arbetsuppgiften ska återlämnas till ansvarig om personalen känner osäkerhet – detta är ett krav.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Patientsäkerhetslagen, Vårdhandboken
📘 Begrepp/Definitioner
Personalen förstår vad kapillär provtagning innebär, varför det görs, och skillnaden mot venös provtagning.
Att skapa gemensam förståelse för uppgiftens innehåll och syfte.
Kapillär provtagning får fördelas inom ramen för arbetsledning efter introduktion och bedömning av lämplighet.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🟡 Medel
Vårdhandboken, lokala instruktioner
📝 Dokumentation
Personalen vet vad som ska dokumenteras i samband med provtagning, t.ex. tidpunkt, utförd åtgärd och eventuella avvikelser.
Att bidra till spårbarhet, säkerhet och korrekt hantering av provresultat.
Dokumentation är en del av uppgiften som inte får utelämnas när arbetsfördelning sker.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🟡 Medel
Journalrutiner, lokala riktlinjer
🫶 Etik och bemötande
Personalen bemöter individen med lugn, respekt och tydlig information vid provtagning – även om personen är orolig, har kognitiv svikt eller språkbarriärer.
Att skapa en trygg upplevelse för den enskilde även vid enklare medicinska åtgärder.
Uppgiften får endast fördelas till personal som har förmåga att kombinera tekniskt utförande med respektfullt bemötande.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🟡 Medel
Nationella värdegrunden, Etiska riktlinjer
💬 Kommunikation/Rapportering
Personalen rapporterar avvikande resultat, problem vid provtagning eller osäkerhet direkt till ansvarig sjuksköterska eller arbetsledare.
Att säkerställa att inget hinder eller fel i provtagning döljs eller glöms bort.
Förutsättning för arbetsfördelning är att personalen känner till och följer rutiner för rapportering.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Lokala instruktioner, Vårdhandboken
🚨 Patientsäkerhet
Personalen förstår att felaktigt provtagningsteknik kan påverka analysresultat och därmed diagnos och behandling.
Att förstärka förståelsen för uppgiftens betydelse för vårdkedjan.
Endast personal med tillräcklig kompetens ska utföra provtagning – annars kan uppgiften inte fördelas.
Personalen kan mäta blodtryck enligt instruktion, både manuellt och med automatisk manschett, och känner till hur och var mätningen dokumenteras.
Att uppgiften ska utföras på rätt sätt varje gång, utan variation som påverkar värdet.
Mätning får fördelas till personal som har övat under handledning och visat att de behärskar tekniken.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Vårdhandboken, lokala instruktioner
⚖️ Regler & Föreskrifter
Personalen känner till att mätning av vitalparametrar regleras av patientsäkerhetslagen, och att ansvarig legitimerad personal har tillsynsplikt.
Att förankra uppgiften i regelverk och visa koppling till ansvarig yrkesutövare.
Uppgiften får endast fördelas till personal med dokumenterad kompetens och tydlig instruktion.
Alla Målgrupp: Baspersonal Målgrupp: Sjuksköterska
🔴 Hög
Patientsäkerhetslagen, Vårdhandboken
🔁 Rutiner
Personalen känner till och följer verksamhetens rutiner för när, hur och varför blodtryck ska mätas samt hur värden ska hanteras.
Att uppnå enhetlighet och följsamhet till rutiner för säkra beslut.
Uppgiften får endast fördelas till personal som fått introduktion i gällande rutiner.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Vårdhandboken, lokala rutiner
Specifik: 📚 Teori/Kunskapskrav
Personalen har kunskap om faktorer som påverkar blodtryck, vanliga felkällor och hur mätningen anpassas vid särskilda tillstånd (ex. stroke, hjärtsvikt).
Att säkerställa att blodtryck mäts korrekt även i mer komplexa situationer.
Teoretisk kunskap är en förutsättning för att uppgiften ska kunna fördelas.
Personalen är medveten om att den som fått uppgiften att linda ben också ansvarar för att det görs korrekt och rapporterar problem.
Att skapa tydlighet i ansvar vid utförande av praktiska arbetsuppgifter.
Arbetsuppgiften kan fördelas men ansvaret för korrekt utförande ligger hos den som gör det.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Patientsäkerhetslagen
📘 Begrepp/Definitioner
Personalen känner till vad kompression innebär, varför benen lindas, och skillnaden mellan olika typer av lindning (t.ex. kompressionslinda, stödstrumpa, kohesiv binda).
Att skapa grundläggande förståelse för varför lindning används vid svullnad, venös insufficiens och sår.
Att känna till syftet bakom en åtgärd är en förutsättning för att kunna utföra den korrekt när den arbetsfördelas.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Vårdhandboken, Sårwebben
📝 Dokumentation
Personalen dokumenterar i enlighet med rutin: vad som gjorts, eventuell avvikelse, patientens upplevelse och eventuella observationer.
Att säkerställa kontinuitet i vården och att information finns för uppföljning.
Dokumentation av utförda arbetsuppgifter får ingå i arbetsfördelningen efter utbildning.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Lokala journalsystem, patientsäkerhetsrutiner
🫶 Etik och bemötande
Personalen visar hänsyn till patientens integritet, upplevelse av obehag och behov av delaktighet vid lindning.
Att upprätthålla ett respektfullt och värdigt bemötande i vårdinsatser.
Ett gott bemötande är en del av det professionella ansvaret även vid arbetsfördelning.
Personalen vet hur utrustningen ska hanteras hygieniskt, hur patientens dialysvätska observeras samt hur hjälp kan ges utan att störa den sterila processen.
Att förebygga infektioner och säkerställa att patienten får tryggt stöd vid sin behandling i hemmet eller på boendet.
Personal kan bistå med praktiskt stöd, men själva dialysbehandlingen hanteras av patienten eller sjuksköterska.
Hemsjukvård, Äldreomsorg Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Vårdhandboken, lokala rutiner
⚖️ Regler & Föreskrifter
Personalen har kännedom om gränserna för vad som får arbetsfördelas och vad som kräver legitimation.
Att undvika vårdskador och juridiska övertramp.
Observation och visst praktiskt stöd kan arbetsfördelas. Själva dialysbehandlingen tillhör patienten eller sjuksköterskan.
Hemsjukvård, Äldreomsorg Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
HSLF-FS 2017:37, Vårdhandboken
🔁 Rutiner
Personalen känner till de lokala rutinerna för peritonealdialys, inklusive förberedelser, hygien, observation och åtgärder vid avvikelser.
Att skapa struktur och trygghet vid vård av patienter med peritonealdialys i hemmet eller på boendet.
Stöd i vardagliga rutiner kan arbetsfördelas, men all direkt hantering av kateter och vätskeutbyte ska utföras av patient eller legitimerad personal.
Personalen känner till gränsdragningen mellan vad som kan arbetsfördelas och vad som kräver legitimation, samt vad som gäller kring livsmedelshantering och hygien.
Att undvika felaktig hantering som kan skada patienten eller bryta mot gällande lagstiftning.
All sondmatning måste ske enligt instruktion från legitimerad personal.
Hemsjukvård, Äldreomsorg Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Vårdhandboken, HSLF-FS 2017:37
🔁 Rutiner
Personalen följer aktuella rutiner för sondmatning, inklusive kontroll av ordination, hygien, sittställning och spolning före/efter matning.
Att uppnå en trygg och enhetlig hantering av sondmatning inom verksamheten.
Rutinerna ska vara tydligt dokumenterade och genomgångna med personal innan arbetsfördelning sker.
Hemsjukvård, Äldreomsorg Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Lokala rutiner, Vårdhandboken
Specifik: 📚 Teori/Kunskapskrav
Personalen känner till risker som stopp i sonden, felkoppling, kräkning, aspiration och tecken på infektion kring stomin.
Att kunna uppmärksamma avvikelser och veta när åtgärd eller kontakt med sjuksköterska krävs.
Observation och rapportering är en viktig del av uppgiften vid arbetsfördelning.
Personalen kan skilja mellan olika typer av stomier: kolostomi, ileostomi och urostomi, samt känna till vanliga begrepp som stomiöppning, hudplatta och stomibandage.
Att skapa grundläggande förståelse för stomivård och förutsättningar för rätt omvårdnad.
Förståelse för begreppen är en förutsättning för att utföra arbetsuppgiften korrekt.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Vårdhandboken, 1177
📝 Dokumentation
Personalen dokumenterar bandagebyte, iakttagelser och eventuella avvikelser i patientjournal eller enligt verksamhetens rutiner.
Att möjliggöra uppföljning och kontinuitet i vården.
Dokumentation är en integrerad del av arbetsfördelningen och får inte utelämnas.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🟡 Medel
Lokala riktlinjer
🫶 Etik och bemötande
Personalen bemöter patienter med stomi med respekt, visar lyhördhet och skyddar patientens integritet.
Att bevara patientens värdighet och trygghet i situationer som kan upplevas utsatta.
Empatiskt och respektfullt bemötande är alltid en del av uppgiften.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Etiska riktlinjer i vård och omsorg
💬 Kommunikation/Rapportering
Personalen kan rapportera tecken på komplikationer, patientens upplevelse och förändringar i stomi eller hudstatus till sjuksköterska.
Att säkerställa kontinuitet i vården och snabbt kunna vidta åtgärder.
Rapportering är ett ansvar som alltid ligger på den som utför uppgiften.
Alla Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
ISBAR, Vårdhandboken
🚨 Patientsäkerhet
Personalen förstår vikten av god handhygien, korrekt hantering av stomimaterial och observation av förändringar i stomin.
Att förhindra infektioner, trycksår och andra komplikationer.
Endast personal med tillräcklig kompetens och tydliga instruktioner får arbeta med stomivård.
Personalen följer verksamhetens rutiner kring skötsel, hygien, dokumentation och kommunikation i samband med trakeostomi.
Att skapa trygghet och säkerhet för både personal och patient genom tydlighet.
Arbetsfördelning får endast ske om personalen har fått tillgång till och förståelse för gällande rutiner.
Hemsjukvård, Äldreomsorg Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Lokala riktlinjer, Vårdhandboken
Specifik: 📚 Teori/Kunskapskrav
Personalen förstår risker som slempropp, dislokation, infektion och vikten av snabb åtgärd vid avvikelser.
Att möjliggöra tryggt och säkert bemötande av situationer som kan uppstå vid trakeostomi.
Teoretisk förståelse är en förutsättning för att kunna utföra eller observera säkert.
Hemsjukvård, Äldreomsorg Målgrupp: Baspersonal
🔴 Hög
Vårdhandboken, HSLF-FS 2017:37
📄 Licens och användarvillkor för IKUDA
IKUDA – Individuell Kompetensutvecklingsplan Delegering/Arbetsfördelning är ett projekt under utveckling för att stödja systematisk kompetensutveckling inom vård och omsorg.
Det du ser här är öppet för att inspirera, diskutera och förbättras tillsammans – men det är inte fritt att återanvända kommersiellt eller utan tillstånd.
🔐 Användning
📖 Du får läsa, utforska och hänvisa till materialet på ikuda.se
⛔ Du får inte kopiera, ladda ner eller återpublicera utan tillstånd
📬 Vill du använda IKUDA i din verksamhet? Kontakta oss för samarbetsavtal
🤝 Deltagande
🧩 Du behöver ett användarkonto för att bidra med innehåll
🤓 Projektet leds av ansvarig redaktör och experter
📌 Kortfattat:Titta gärna – men använd inte utan att fråga först.